Man kan ha en personlig blogg, det är så klart vanligast. Men alltfler företag börjar också se fördelen med bloggar.
En blogg behöver inte alltid ha namnet blogg. Det handlar mer om att kontinuerligt uppdatera sin hemsida med ny och intressant text eller intressanta bilder.
Kontinuerligt
Information måste dyka upp hela tiden. Kanske inte flera gånger om dagen, inte ens varje dag, men någon till några gånger i veckan borde det stå något nytt på sajten som besökaren skulle vara intresserad av att läsa.
Mervärde
All information på sajten är viktig, annars har den ingen plats på sajten. En sajt som erbjuder vettigt information är Tippat som har en blogg om betting där de ger olika speltips och liknande. Sajten är utformad för att ge tips om lovande odds och matcher hos olika spelsajter. Därmed kan de som läser på bloggen få information om kommande matcher och tävlingar som de är intresserad av i syfte att satsa pengar.
Allt som besökaren läser ska ge den något värde: ny kunskap, lära sig något nytt eller få hjälp att lösa olika problem. Det handlar om att ge mervärde med varje inlägg. Var genuin i bloggandet och tala till personen som läser, inte bara lista era senaste produkter.
Språket
Håll dig till ett språk som är lätt att förstå och som är grammatiska korrekt. Det är lite av en konst att skapa flödande text som är inbjudande och fungerar i bloggform. Det kanske inte finns en skribent på företaget och då måste man beställa text istället. Det finns många skribenter som frilansar och som kan skriva om alla möjliga ämnen. Se bara till att skribenten förstår vad ditt företag försöker sälja, annars kommer informationen att bli styltig och fel.